www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Research >
Research publications >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/9464

Title: Web 2.0: Van installatie tot implementatie
Authors: Awouters, V.
Bollen, R.
CUSTERS, Giedo
Jans, R.
Jans, S.
Jacobs, L.
Issue Date: 2008
Publisher: Diepenbeek: KHLim
Abstract: Het internet wordt door grote maatschappelijke geledingen in de meest uiteenlopende toepassingen gebruikt. Online bankieren, aankopen, reizen boeken en belastingaangiftes invullen zijn nog maar enkele voorbeelden. Ook in het onderwijs zijn elektronische leeromgevingen, zoals Blackboard, Dokeos, Moodle, Smartschool , … alom tegenwoordig. Daar waar gedacht of gehoopt werd dat de inzet van ICT-tools spontaan een positief effect op het innovatieve karakter van opleiden zou hebben, is dat tot op heden echter uitgebleven. Vandaag worden een aantal internet-toepassingen, zoals bv. Youtube, Flickr, Wikipedia, … ook zeer intensief gebruikt. Deze internet-toepassingen kenmerken zich door het aanbieden van een globaal kader, dat dan door individuele gebruikers kan ingevuld worden. Deze toepassingen waarbij de gebruiker centraal staat, worden WEB 2.0 genoemd. Ook leerlingen en studenten gebruiken het internet en deze WEB 2.0 toepassingen intensief. Deze toepassingen zijn bijzonder laagdrempelig zowel wat toegang als wat technologiekennis betreft. Je hoeft enkel nog maar met een gsm of digitale camera een opname te maken en online publicatie is gratis. Het WEB 2.0, dat heel wat pedagogisch-didactische mogelijkheden heeft, wordt echter niet altijd op een educatieve waardevolle manier aangewend. Zo zijn er reeds online publicaties op youtube en aanverwanten van pestgedrag tussen leerlingen onderling, maar ook allerhande opnamen van lerarengedrag te zien. Het probleem dat hierbij opduikt is tegelijkertijd een kernkenmerk van het gehele WEB 2.0. Het is namelijk niet meer controleerbaar. Verbied je, als leerkracht of school vandaag youtube, dan wordt het morgen op myvideo of garagetv gepubliceerd. Omdat WEB 2.0 heel wat zinvolle educatieve mogelijkheden heeft, werd vanuit het RENthema WEB 2.0 didactisch materiaal aangemaakt. Technische hulpkaarten die de leerkrachten en leerlingen op een zelfstandige basis helpen met diverse WEB 2.0-toepassingen. En didactische fiches, die didactische toepassingen voor integratie in de dagelijkse onderwijspraktijk beschrijven. De betrokken hulpkaarten en fiches kunnen ook via de RENwebsite (http://www.renvlaanderen.be) geraadpleegd worden. We wensen u veel leesplezier en succes met de integratie van Web 2.0 in de onderwijspraktijk!
URI: http://hdl.handle.net/1942/9464
Link to publication: http://www.scribd.com/doc/7823399/Web20-in-het-onderwijs-Van-Installatie-tot-Implementatie
ISBN: 978-90-813467-0-2
Category: B1
Type: Book
Appears in Collections: Research publications

Files in This Item:

Description SizeFormat
Published version11.78 MBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.