www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Education >
School for Information Technology >
Master theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/3478

Title: Faking dynamics of clothes
Authors: GERITS, Bram
Advisors: DI FIORE, F.
Issue Date: 2007
Abstract: Computergames en computeranimaties zijn de laatste jaren zeer sterk verbeterd op grafisch vlak en er is dan ook steeds meer vraag naar algoritmes voor realistischere en/of mooier uitziende beelden. Een in de laatste jaren sterk opkomend domein binnen deze animaties is het visualiseren van bewegende stoffen. Een domein dat enorm veel rekenkracht van de computer vereist en daarom pas de laatste jaren vernoemenswaardige resultaten heeft opgeleverd. Er is tot op heden reeds zeer veel onderzoek gedaan naar het visualiseren van bewegende stoffen, en vaak met zeer goede resultaten. Maar bijna altijd word er gebruik gemaakt van de wetten uit de fysica en dan vooral de wetten uit de dynamica om de bewegingen te creëeren. Dit wil zeggen dat de stoffen worden opgebouwd uit puntmassa's die verbonden zijn met veren. Op deze puntmassa's worden dan krachten uitgevoerd en op deze manier ontstaat er beweging. Er zou echter nog een andere manier kunnen zijn om bewegende stoffen te visualiseren. Een manier waarbij we de wetten van de dynamica grotendeels overboord gooien en we proberen door behulp van wiskundige formules het uitzicht en de bewegingen van de stoffen te benaderen. Dit wordt ook wel "faking dynamics"genoemd. Deze techniek is reeds succesvol toegepast bij het visualiseren van touwen en veren maar is zelden gebruikt bij objecten met meerdere dimensies. Het hoofddoel van deze thesis is om te bepalen of het mogelijk is deze technieken uit te breiden naar 2-dimensionale objecten en om te bepalen welke technieken hiervoor gebruikt kunnen worden. Ik zal in deze thesis eerst de reeds bestaande algoritmes en technieken beschrijven die gebruikt worden voor het visualiseren van kleding, dit zijn met andere woorden de technieken die gebruik maken de wetten van de dynamica. Hierna zal ik beschrijven hoe het visualiseren van touwen en veren gebeurt met behulp van fake dynamics en ik zal deze technieken hierna uitbreiden naar 2-dimensionale objecten.
Notes: Master in de Informatica - Multimedia
URI: http://hdl.handle.net/1942/3478
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Master theses

Files in This Item:

Description SizeFormat
N/A1.16 MBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.