www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Research >
Research publications >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/23556

Title: Inspirerend cross-cultureel design: vervlochten identiteit als handelsmerk?
Authors: Thoelen, Annelies
Van der Schaege, Koen
Issue Date: 2015
Citation: Kwintessens, 24(1), p. 46-51
Abstract: Onze creatieve industrie is een overwegend blanke wereld. Consumenten van kunst en cultuur behoren traditioneel tot de autochtone middenklasse, net zoals recensenten, beleidsmakers, docenten, curatoren en experten. Maar in de huidige geglobaliseerde wereld stromen veel diverse invloeden ons leven binnen. Zo zijn er ook in Vlaanderen bijvoorbeeld steeds meer designers met een etnisch diverse origine werkzaam in de creatieve sector. (Een persoon uit een ‘etnische minderheid’ wordt meestal gedefinieerd als iemand die zelf geboren is buiten de EU15 of Noord-Amerika, of die ten minste één ouder heeft die dat is. Schattingen van het aantal designers van vreemde origine werkzaam in Vlaanderen variëren tussen de 1,5 % en 4 %.) Annelies Thoelen, medewerker bij Design Vlaanderen en onderzoeker aan UHasselt, zocht in een doctoraatsproefschrift uit hoe je je het best profileert in deze blanke kunstwereld, als designer met een diverse origine. Gebruik je je origine als inspiratiebron en als handelsmerk, of is dat niet altijd even zinvol? Kwintessens nam ook een duik in de roots van drie ontwerpers, die elk op hun eigen wijze omgaan met hun identiteit.
URI: http://hdl.handle.net/1942/23556
Link to publication: https://issuu.com/kwintessensmagazine/docs/kwintessens_2015-1
ISSN: 0779-1534
Category: A3
Type: Journal Contribution
Appears in Collections: Research publications

Files in This Item:

Description SizeFormat
Published version2.62 MBAdobe PDF
Peer-reviewed author version149.21 kBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.