www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Education >
School for Transportation Sciences >
Master theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/22267

Title: Het Startoranje-Model: Effecten op Doorstroming en Verkeersveiligheid
Authors: Spelmans, Brent
Advisors: BRIJS, Tom
PIRDAVANI, Ali
Issue Date: 2016
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze masterthesis geeft een eerste indicatie van de impact van de startoranje fase op de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid. Buitenlandse studies een toegenomen capaciteit van het kruispunt aan maar waarschuwen verder voor een toegenomen aantal overtredingen en vroegtijdige vertrekken. Uit een eigen simulatorstudie met 44 proefpersonen blijkt dat een startoranje fase de startvertraging met ongeveer 1,1 seconde afneemt. Bij het voordoen van een conflict stelt de bestuurder zijn vertrek uit maar dit heeft geen verdere impact op de doorstroming. Uitspraken met betrekking tot de verkeersveiligheid waren niet mogelijk vanwege de beperkte absolute validiteit van de rijsimulator. Echter, de positieve perceptie van de deelnemers tov de startoranje fase en de positieve effecten op doorstroming maken de startoranje fase een interessante materie om verder onderzoek op te baseren.
Notes: master in de mobiliteitswetenschappen-verkeersveiligheid
URI: http://hdl.handle.net/1942/22267
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Master theses

Files in This Item:

Description SizeFormat
N/A1.49 MBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.