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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/21056

Title: ElderSafe - Risks and countermeasures for road traffic of elderly in Europe
Authors: Polders, Evelien
Brijs, Tom
Papadimitriou, E.
Yannis, G.
Leopold, F.
Durso, C.
Diamandouros, K.
Vlahogianni, Eleni
Issue Date: 2016
Publisher: European Commission - Directorate-General for mobility and transport (DG MOVE)
Series/Report no.: MOVE/C4/2014-244
Abstract: By 2050, one in four people will be aged 65 or over. The aging of the population coincides with an increase in older road users since far more elderly will actively participate in traffic. As a result, the road safety situation of the elderly will also change since the normal ageing process makes people more prone to experience functional declines that can make driving a car more difficult. The fatal accident risk for elderly cyclists and pedestrians is also many times higher than for elderly car drivers. In the light of these challenges, this report has explored the road safety risks and main trends for older road user groups (drivers, passengers and pedestrians). Fragility, illnesses and functional limitations, urban roads, walking and medication appear to be the key risk factors of elderly road users. A comprehensive and proactive strategy is required to address these risk factors and meet the safety and mobility needs of elderly road users in the (near) future. This strategy will include all policy levels and needs to apply a “design for all” approach based on a package of interventions in the area of infrastructure, education & training, licensing & enforcement and vehicle & ITS technologies.
En 2050, une personne sur quatre aura 65 ans ou plus. Le vieillissement de la population est associé avec une augmentation des usagers de la route âgés. Par conséquent, la sécurité routière changera aussi puisque le vieillissement rend les gens plus sensibles aux limitations fonctionnelles qui peuvent rendre la conduite d'une voiture plus difficile. Le risque d’accident mortel pour les cyclistes et les piétons âgés est aussi plus élevé que pour les conducteurs âgés. A la lumière de ces évolutions, ce projet a exploré les risques de la sécurité routière et les tendances principales pour les groupes d’usagers de la route âgés (conducteurs, passagers et piétons). La vulnérabilité, des maladies et des limitations fonctionnelles liées à l’âge, les voies urbaines, le piétonnage et la consommation de médicaments ont été identifiés comme les facteurs de risque principaux. Donc, une stratégie globale et proactive est nécessaire pour répondre à ces facteurs de risque et pour rencontrer les besoins futurs des personnes âgées par rapport à la sécurité routière et la mobilité. Cette stratégie comprendra tous les niveaux politiques et doit appliquer une approche basée sur un ensemble d’interventions dans les domaines de l’infrastructure routière, l’éducation, l’entraînement, la réglementation relative au permis de conduire et la technologie des véhicules.
URI: http://hdl.handle.net/1942/21056
Category: R2
Type: Research Report
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