www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Education >
School for Transportation Sciences >
Master theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/19413

Title: Voorspelling van de bezetting van carpoolplaatsen
Authors: Huijbregts, Joris
Advisors: JANSSENS, Davy
Issue Date: 2015
Publisher: UHasselt
Abstract: In deze thesis wordt gepoogd methodes voor te geven om zodoende de aantrekkingskracht of bezettingsgraad van carpoolplaatsen proberen te voorspellen. De hoofdonderzoeksvraag die bij de masterproef beantwoord gaat worden is: 'Welke locaties van carpoolplaatsen in Vlaanderen zijn op dit moment de beste? '. Hiermee wordt dan niet gekeken naar de fysiologische aspecten van een plaats, maar puur de locatie zelf. De degelijkheid van een carpoolplaatslocatie wordt hierbij beoordeeld via het aantal gebruikers en de baten die de gebruikers aan deze plaats hebben. Om onder andere antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag die in het begin gesteld is, gaat er gebruik worden gemaakt van een modelleringsmethode genaamd activity-based modelling, waarbij men autonome acties van individuen berekent op basis van voorspelde agenda's. Dit soort modellen geven zelf een samenhangend kader voor het analyseren van reisgedrag en het voorspellen van de verkeersvraag. Het gekozen activiteiten-gebaseerde model is FEATHERS. Dit model spitst zich toe op het voorspellen van activiteiten en verplaatsingen in Vlaanderen en is daarom ook het beste om te gebruiken bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag. De data die uit FEATHERS is gehaald is in twee fases behandeld door middel van respectievelijk Microsoft Access en Postgres, om zodoende personen aan carpoolplaatsen te kunnen koppelen.
Notes: master in de mobiliteitswetenschappen-mobiliteitsmanagement
URI: http://hdl.handle.net/1942/19413
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Master theses

Files in This Item:

Description SizeFormat
N/A1.77 MBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.