www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Education >
Faculty of Business Economics >
Master theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/12552

Title: Determinanten van het gerapporteerde gedrag ten aanzien van snelheid in het verkeer : analyse aan de hand van de theorie van het geplande gedrag
Authors: Rietjens, Bernice
Advisors: BRIJS, Kris
DANIELS, Stijn
Issue Date: 2010
Publisher: UHasselt Diepenbeek
Abstract: Verkeersonveiligheid is een niet onbekend begrip en is een topic dat de jongste jaren sterke beleidsaandacht in Vlaanderen krijgt. Omwille van het hoge aantal verkeersongevallen, vormt de verkeersonveiligheid een belangrijk economisch, sociaal en gezondheidsprobleem. Het rijden aan een te hoge of onaangepaste snelheid is een relevante bijdragende factor bij het aantal en de ernst van deze ongevallen. In de literatuur haalt men aan dat een overdreven of onaangepaste snelheid aan de basis ligt van ongeveer 20 tot 35% van de verkeersongevallen. Dit betekent dat snelheid voor Vlaanderen in ongeveer 6270 tot 10970 ongevallen van de 31340 letselongevallen, een rol heeft gespeeld. Buiten de infrastructuur en het voertuig, speelt derhalve het snelheidsgedrag van de weggebruiker een cruciale rol bij het veroorzaken van ongevallen. De literatuur voorziet verschillende gedragsverklaringsmodellen die deze determinanten beschrijven. Eén van de meest bekende gedragsverklaringsmodellen en bovendien h
Notes: master in de verkeerskunde-verkeersveiligheid
URI: http://hdl.handle.net/1942/12552
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Master theses

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.