www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Education >
Faculty of Business Economics >
Master theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/12550

Title: Irrationaliteit in vervoerswijzekeuze : gratis
Authors: Verheyen, Gust
Advisors: JANSSENS, Davy
HANNES, Els
Issue Date: 2010
Publisher: UHasselt Diepenbeek
Abstract: Dit rapport beschrijft een onderzoek naar de aanwezigheid van het GRATIS!-effect. Dit GRATIS!-effect ontstaat als personen in hun keuzeproces GRATIS! alternatieven irrationeel veel hoger waarderen dan andere alternatieven. GRATIS! wordt dus niet gezien als andere prijzen, maar heeft een extra aantrekkingskracht waardoor personen blind lijken te worden voor de nadelen (Ariely, 2008). Dan Ariely (professor in behavioral economics) heeft al verschillende experimenten gedaan naar dit psychologisch fenomeen. Deze experimenten zijn in dit onderzoek vertaald naar de verkeerskundige context omtrent de vervoermiddelkeuze. Dit leidt tot de volgende doelstelling: Door het uitvoeren van een verkeerskundig experiment inzicht krijgen of personen door het GRATIS!-effect anders reageren bij het maken van hun vervoerswijzekeuze.
Notes: master in de verkeerskunde-mobiliteitsmanagement
URI: http://hdl.handle.net/1942/12550
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Master theses

Files in This Item:

Description SizeFormat
N/A1.44 MBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.