www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Education >
Faculty of Business Economics >
Master theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/12539

Title: Toepassen van ruimtelijke analyses op verkeersongevallengegevens op verschillende geografische niveau's
Authors: Dayers, Gijs
Advisors: MOONS, Elke
Issue Date: 2010
Publisher: UHasselt Diepenbeek
Abstract: Verkeersveiligheid is een wereldwijd probleem. Om dit probleem op te lossen, of op zijn minst in omvang te laten afnemen moeten er maatregelen genomen worden. Een hulpmiddel voor het nemen van maatregelen is wetenschappelijk onderzoek. Een voorbeeld hiervan is onderzoek op bestaande ongevallendata. Een grondige en correcte analyse van de ongevalgegevens draagt bij tot een correcte aanpak om zo tot een verbeterde verkeersveiligheid te komen. Tijdens het analyseren van ongevalgegevens wordt er vaak met geaggregeerde gegevens gewerkt. De literatuurstudie toont aan dat het modifiable areal unit problem (MAUP) een invloed uitoefent op resultaten wanneer men werkt met geaggregeerde gegevens. Het resultaat hiervan is dat uitkomsten van statistische analyses van data van verschillende schalen of verschillende zoneringen een ander resultaat kunnen opleveren. Het doel van deze masterproef is een antwoord vinden op de kernvraag: 'Wat is de rol van het MAUP bij het toepassen van ruimtelijke
Notes: master in de verkeerskunde-verkeersveiligheid
URI: http://hdl.handle.net/1942/12539
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Master theses

Files in This Item:

Description SizeFormat
N/A8.38 MBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.