|
Document Server@UHasselt >
Education >
Faculty of Business Economics >
Master theses >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/1107
|
Title: | Financiële managementinformatiesystemen gekoppeld aan ERP systemen |
Authors: | KARAHANCER, Rabiye |
Issue Date: | 2006 |
Abstract: | In de afgelopen decennia stonden bedrijven voor belangrijke uitdagingen gaande van
wijzigende markten en zware concurrentie tot steeds meer eisende klanten. Om deze
ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden zijn er belangrijke wijzigingen doorgevoerd
wat betreft de manier van werken van ondernemingen. De implementatie van
informatietechnologieën- en systemen in de aanwezige bedrijfsprocessen is
waarschijnlijk één van de meest doorslaggevende verandering. De impact van deze
doorvoering is immens groot en de positieve gevolgen ervan zijn duidelijk merkbaar.
Eén van de belangrijkste ontwikkelde technologieën in dit verband is Enterprise
Resource Planning (ERP), een systeem dat de informatiestromen optimaliseert door de
verschillende bedrijfsprocessen op elkaar af te stemmen. Om van de voordelen van
ERP te genieten zijn echter belangrijke opofferingen vereist. Het invoeren van dit
systeem vergt namelijk niet alleen veel tijd maar lijdt eveneens tot hoge kosten.
Daarom is het nuttig om te onderzoeken of ERP de van dit systeem verwachte
informatie kan leveren. Met dit doel voor ogen wordt de door dit systeem geleverde
managementinformatie vergeleken met de managementinformatie tot stand gebracht
door traditionele informatiesystemen. De aandacht gaat hierbij uit naar de
informatiebehoeften in de boekhoud- en financieringsafdeling. Ook is een onderscheid
tussen afdelingsmanagers en directieleden noodzakelijk aangezien hun
informatiebehoeften sterk uiteenlopen.
Om deze vergelijking mogelijk te maken wordt met behulp van een literatuurstudie een
kader geschetst rond het onderwerp met daarbij een verduidelijking van de gebruikte
terminologie en een introductie tot informatiesystemen en E-Business.
MIS gekoppeld aan ERP-systemen met toepassing op de boekhoudkantoren
- 4 -
Elektronische Business (E-Business) is de manier van zakendoen geworden voor de
huidige bedrijven. Door gebruik te maken van allerhande technologieën en internet
tracht het bedrijf om over zoveel mogelijk informatie te beschikken over onder andere
de klanten, de markten en de interne operaties om zo de winstgevendheid te kunnen
vergroten. Daarnaast is er bij deze bedrijven het besef ontstaan van het belang van
informatie ten behoeve van de strategievorming. Belangrijke beslissingen zullen
voortaan gebaseerd worden op betrouwbare en relevante informatie verzameld uit elke
hoek van de onderneming. Dit omzettingsproces van ruwe overvloedige data in
relevante informatie wordt business intelligence genoemd. Business Intelligence
bestaat uit verscheidene applicaties en gespecialiseerde systemen waaronder
management informatiesystemen. Informatiesystemen over het algemeen kunnen
gezien worden als een organisatie van mensen, hardware, software,
communicatienetwerken en gegevensbronnen die informatie verzamelen, verwerken,
opslaan en verspreiden in functie van de besluitvorming. Management
informatiesystemen daarentegen leveren informatie bedoeld voor de managers in de
vorm van allerhande rapporten en analyses om hen bij te staan bij de uitoefening van
hun taken.
Toegepast op de boekhoud-en financieringsafdeling kunnen de gebruikte
informatiesystemen opgesplitst worden naargelang de functies die hier worden
uitgevoerd. Deze functies zijn voor de boehoudafdeling: orderverwerking,
voorraadbeheer, grootboekadministratie, salarisadministratie en debiteuren-en
crediteurenadministratie. Voor de financieringsafdeling betreffen het de functies:
kasgeldbeheer, investeringsbegroting, beheer van investeringen en financiële planning
en prognoses. Voor elk van deze functies worden traditioneel aparte
informatiesystemen ingezet die allerlei managementrapporten kunnen leveren ter
ondersteuning van het besluitvormingsproces.
MIS gekoppeld aan ERP-systemen met toepassing op de boekhoudkantoren
- 5 -
Naast de informatie bedoeld voor de afdelingsmanagers dient er ook informatie worden
bezorgd aan de directieleden. Deze informatie is verschillend van het voorgaande in
die zin dat het eerder prestatiegericht is en ten behoeve van de strategievorming wordt
ingezet. Een belangrijk methodiek dat in dit opzicht wordt gehanteerd is de Balanced
Scorecard, ontwikkeld door R. Kaplan en D. Norton. Aan de hand van metingen
uitgevoerd op de vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren per kritische domein toetst
de BSC in hoeverre een organisatie haar vooropgestelde doelen en strategieën bereikt,
door deze metingen te vergelijken met normwaarden. Bij afwijkingen kan men op tijd
ingrijpen en kunnen er corrigerende acties worden ondernomen.
Nu de informatiebehoeften van de verschillende soorten managers vaststaan is het
mogelijk om deze te matchen aan de geleverde informatie van een ERP-systeem.
Aangezien SAP de grootste softwareproducent is op het vlak van ERP-systemen
baseert de analyse zich op dit systeem. Het programma SAP R/3 is een client/server
applicatie dat bestaat uit geïntegreerde modules die zicht richten tot het gehele bedrijf
in plaats van de individuele processen. Terwijl elke module een aparte functie uitoefent
is er tussen deze toepassingen sprake van samenwerking door het gebruik van één
algemene, overkoepelende database. Zo wordt volledige integratie bereikt, met al diens
voordelen van dien.
Om overeenstemming te hebben tussen de individuele informatiesystemen en SAP
wordt enkel de ‘financial accounting’ module van SAP onder de loep genomen. Deze
bestaat uit de deelmodules: investment management, controlling, enterprise controlling
en treasury. De vergelijking tussen de informatie geleverd uit deze systemen met de
informatiebehoeften van de managers toont aan dat SAP in staat is de gewenste
informatie te leveren. Ook kan met behulp van SAP een Balanced Scorecard worden
opgesteld die voldoet aan de nodige vereisten.
MIS gekoppeld aan ERP-systemen met toepassing op de boekhoudkantoren
- 6 -
Een tweede onderzoeksaspect van dit werk handelt over de problematiek rond de
boekhoudkantoren. Deze kantoren dienen zich te bewapenen tegen de opkomende
concurrentie van de ‘big four’. Dit kan door verscheidene factoren geschieden, maar in
dit werk wordt dieper ingegaan op de verbetering van de ICT in deze kantoren. Hierbij
wordt er gebruik gemaakt van de kennis opgedaan in het eerste deel van dit
onderzoeksrapport. Aan de hand van enquêtes en een diepte-interview is vastgesteld
dat deze kantoren vooral de basisinformatie kunnen leveren aan hun cliënteel en dat
de adviserende functie bij de meesten nog niet goed is uitgewerkt. Ook blijkt dat een
bepaald deel van de kantoren niet voldoende gebruik maakt van de beschikbare
informatietechnologie, wat een aanzienlijke achterstand levert ten opzichte van de
concurrentie. Verder is tot uiting gekomen dat er door deze kantoren geen beroep
wordt gedaan op ERP-systemen, ondanks het feit dat deze zich vandaag de dag ook
richten tot kleine bedrijven. Wat betreft het opstellen van een BSC, is opgevallen dat
vele kantoren hier geen kennis over hebben en vooral het belang van een BSC niet
inzien. Vanzelfsprekend leidt dit ertoe dat de nodige expertise en technologische
middelen om een BSC te leveren ook ontbreken. |
URI: | http://hdl.handle.net/1942/1107 |
Category: | T2 |
Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses
|
Files in This Item:
|
Description |
Size | Format |
 | N/A | 1.08 MB | Adobe PDF |
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|