Document Server@UHasselt >
Education >
Faculty of Business Economics >
Master theses >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/1105
|
Title: | Integratie van voorraad- en transportbeslissingen in een onzekere omgeving |
Authors: | JUVYNS, Inge |
Issue Date: | 2006 |
Abstract: | De opkomst van ‘just-in-time’-productie zorgt voor kleinere en frequentere leveringen.
‘Just-in-time’-productie streeft naar minimale voorraden om verspillingen te voorkomen.
De voorraadkosten dalen, maar de transportkosten stijgen doordat één bestelling in
meerdere keren geleverd moet worden. In deze eindverhandeling wordt onderzocht hoe
voorraad- en transportbeslissingen met elkaar geïntegreerd kunnen worden via het
splitsen van leveringen. In het praktijkonderzoek wordt een model voor het splitsen van
een bestelling in meerdere leveringen onder een periodiek voorraadbeheersysteem
uitgewerkt.
Hoofdstuk twee geeft een algemene definitie van bedrijfslogistiek. Bedrijfslogistiek omvat
drie sleutelactiviteiten: transport, voorraadbeheer en het behandelen van bestellingen.
Transport is een belangrijke logistieke activiteit en vereist beslissingen op vlak van
transportwijze, de route van het vervoer en het gebruik van de capaciteit van het
transportmiddel. Voorraad vormt een buffer tussen vraag en aanbod en is noodzakelijk
om een bepaalde graad van productbeschikbaarheid te garanderen. Een drietal
ingrijpende ontwikkelingen die hebben geleid tot de opkomst van ‘just-in-time’-
leveringen worden aangehaald. Naast het behandelen van bestellingen bestaan een
aantal ondersteunende activiteiten zoals goederenbehandeling, verpakking en aankoop.
Het derde hoofdstuk gaat dieper in op het aspect ‘just-in-time’. ‘Just-in-time’ heeft
verschillende definities en omschrijvingen en is gebaseerd op acht basisprincipes. De
voordelen en nadelen van een ‘just-in-time’-systeem worden beschreven. Een
overschakeling naar een ‘just-in-time’-systeem beïnvloedt de transportbeslissingen: de
frequentie van vervoer neemt toe, de verzendgrootte neemt af en het vereist meer
betrouwbare transportdiensten. Ook de relatie met de leveranciers wordt beïnvloedt. Het
aantal leveranciers wordt verminderd tot drie, twee of zelfs één enkele leverancier.
Hoofdstuk vier geeft een definitie van een gesplitste levering en de voordelen die
daaraan verbonden zijn. De verschillende modellen voor het splitsen van een levering die
in de literatuur terug te vinden zijn worden besproken en vergeleken. Op het laatste
model voor het splitsen van een bestelling in meerdere leveringen onder een periodiek
voorraadbeheer van Chiang wordt verder ingegaan tijdens het praktijkonderzoek. Het
model is opgedeeld naar drie situaties. Het één-levering-model waar een bestelling in
één levering wordt geleverd. Het twee-leveringen-model waar een bestelling in twee
leveringen wordt geleverd. Het meerdere-leveringen-model waar een bestelling in meer
dan twee leveringen wordt geleverd. Deze drie situaties worden uitvoerig besproken in
hoofdstuk vijf.
Het laatste hoofdstuk beschrijft de berekening en de uitwerking van het één-leveringmodel
en het twee-leveringen-model via Microsoft Excel. Op het meerdere-leveringenmodel
wordt niet verder ingegaan, omwille van de beperkte mogelijkheden van Microsoft
Excel. In het praktijkonderzoek worden een aantal parameters van het model voor het
splitsen van een bestelling in meerdere leveringen onder een periodiek
voorraadbeheersysteem gewijzigd, waarna de invloed daarvan op de totale kosten
besproken wordt. De eerste parameter waarvan de invloed bekeken wordt, is de
servicegraad. Andere parameters zijn de standaardafwijking van de vraag en de
gemiddelde vraag. Deze worden zodanig gewijzigd dat de verhouding tussen de
standaardafwijking en het gemiddelde constant blijft. Een vergelijking tussen de
resultaten van het één-levering-model en het twee-leveringen-model laat toe conclusies
te trekken over de invloed van het splitsen van een bestelling in meerdere leveringen op
de kosten van een onderneming.
Het splitsen van een bestelling in twee leveringen is in alle onderzochte situaties
voordeliger dan een bestelling in één keer te laten leveren. Bij een veranderende
servicegraad kan het kostenvoordeel voor de helft verklaard worden door een daling van
de voorraadkosten en voor de andere helft door een daling van de bestelkosten. Bij een
veranderende standaardafwijking van de vraag en het gemiddelde van de vraag heeft het
splitsen van een bestelling in twee leveringen een kostenvoordeel op vlak van totale
kosten. Als enkel naar de bestelkosten of enkel naar de voorraadkosten gekeken wordt,
zal het splitsen van een bestelling in twee leveringen onder sommige voorwaarden
nadelig zijn. |
URI: | http://hdl.handle.net/1942/1105 |
Category: | T2 |
Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses
|
Files in This Item:
|
Description |
Size | Format |
 | N/A | 2.88 MB | Adobe PDF |
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|