www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Education >
School for Information Technology >
Master theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/1088

Title: Handheld peephole displays voor een collaboratieve virtuele canvas
Authors: VERPOORTEN, Kristof
Issue Date: 2005
Abstract: PDA’s worden tegenwoordig voor steeds meer toepassingen gebruikt die vroeger enkel mogelijk waren met een gewone PC. Hierdoor is duidelijk geworden dat de PDA enkele belangrijke nadelen heeft ten opzichte van een PC. Het grootste nadeel is de beschikbare schermruimte. Vooral wanneer verschillende gebruikers samen aan een zelfde stuk data willen werken, wordt dit bijna onmogelijk gemaakt door het kleine scherm. In deze thesis wordt hiervoor een mogelijke oplossing beschreven, namelijk peephole displays op een collaboratieve virtuele canvas. Peephole displays gebruiken hun positie in de omgeving om te navigeren door de virtuele ruimte. De gebruiker kan verschillende delen van het canvas bekijken door zijn PDA simpelweg te bewegen naar de positie van het deel van het virtuele canvas dat hij zichtbaar wil maken. Daarenboven is zoomen ook een belangrijke interactiemethode voor peephole displays. Door de PDA verticaal te bewegen, kan er in -of uitgezoomd worden op het zichtbare deel van het canvas. Om dit zoomen op een eenvoudige en consistente manier te implementeren, wordt gebruik gemaakt van de Piccolo toolkit. Deze toolkit is speciaal ontworpen om Zoomable User Interfaces te ontwikkelen. Om dit alles mogelijk te maken, moeten de PDA’s uiteraard hun positie in de omgeving kennen. Die positie wordt bekomen met behulp van de V-scope, een 3D tracking systeem dat draadloos de positie van 4 verschillende buttons kan achterhalen met behulp van ultrasone geluiden. Door zulk een button op elke PDA waarvan we de positie willen kennen te bevestigen, kunnen de posities van de PDA’s bepaald worden. Deze posities worden vervolgens via een bluetooth verbinding naar de PDA’s verzonden, zodat elke PDA zijn eigen positie in de omgeving kent. Om het collaboratieve aspect mogelijk te maken, moeten de PDA’s onderling communiceren. Ook hiervoor wordt er een bluetooth verbinding gebruikt. Er is een collaboratief tekenprogramma gemaakt waarbij 2 gebruikers kunnen tekenen op eenzelfde gedeelde canvas. Elke gebruiker kan zien wat de andere gebruiker tekent en dat eventueel ook aanpassen.
URI: http://hdl.handle.net/1942/1088
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Master theses

Files in This Item:

Description SizeFormat
N/A1.58 MBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.